از کجا مطمئن شویم باتری خودرو قابل استفاده نیست ؟

1399/02/01 در ساعت 11:22:00

باتری خودرو شما مانند قلب آن است.  بدون آن ، وسیله نقلیه شما توانایی شروع ، حرکت و یا انجام کارهای دیگر را ندارد. بنابراین مهم است که حداقل کمی در مورد باتری خود را بدانید.

از کجا مطمئن شویم باتری خودرو قابل استفاده نیست ؟

باتری خودرو شما مانند قلب آن است.  بدون آن ، وسیله نقلیه شما توانایی شروع ، حرکت و یا انجام کارهای دیگر را ندارد. بنابراین مهم است که حداقل کمی در مورد باتری خود را بدانید.

 از رایج ترین علائم خرابی باتری و نیاز به  تعویض آن بدانید  : 

 

وقتی دکمه استارت را فشار میدهید ( و یا کلید رو میچرخانید) استارت ماشین سنگین است و با فشار استارت می خورد.

در این حالت حتی ممکن است ماشین شما روشن هم بشود، اما مطمئن باشید که باتری شما به زودی خراب خواهد شد و استارت نخواهد خورد

برقی در پشت آمپر نیست ، ماشین استارت نمیخورد و هیچ لامپی روشن نمی شود.

این وضعیت برای تشخیص بسیار ساده است و این یک نشانه قوی برای مطئن شدن از خرابی باتری شماست چراغها و تمام لوازم جانبی از باتری شما تغذیه می شوند و اگر تمام این تجهیزات کار نمیکنند ، باتری شما اولین چیزیست که نیاز به تعویض دارد.

اگر اتومبیل شما فقط استارت نمیخورد ، اما نور چراغها به قوت باقیست و پس از چرخش سوئیچ استارت چراغ پشت امپر، کم نور  نمیشود  ، ممکن است  استارت یا مشکلی مکانیکی در موتور باشد.

نکته :  گاهی اوقات ، شما فراموش میکنید بعد از خاموش کردن و ترک ماشین خود، نور لامپ خودرو و یا فلشر را خاموش کنید و روشن ماندن نور ماشین ، باعث از بین رفتن شارژ باتری میشود. در این حالت نیز، هیچ برقی در باتری شما نیست و علائم بالا بروز میدهد. بنابراین قبل از تصمیم برای تعویض باتری، از روشن نماندن لامپ خودرو مطئن شوید.

 

ماشین یک روز استارت میخورد و یک استارت نمیخورد.

اگر استارت خوردن ماشین برای شما یک مشکل متناوب است و همیشه قبل از استارت ، نگران آن هستید که ماشین استارت میخورد یا نه ، بدان معنیست که باتری شما به پایان عمر خود نزدیک شده . اما قبل از تصمیم برای تعویض باتری ، ابتدا ترمینال های باتری را چک کنید تا مطمئن شوید ، استارت نخوردن به خاطر مشکل قطعی ترمینال ها و اتصال ها نیست. اگر مشاهده کردید که روی ترمیتال های شما کثیف است ، توصیه میشود ابتدا ترمینال ها را جدا کنید و با ریختن مقداری آب جوش ، کثیفی و چربی ها را از روی آنها پاک کنید و اتصال ها را برقرار کنید و بعد اقدام به استارت زدن کنید. در بسیاری از موارد ، این مشکل با تمیزی ترمینال ها برطرف خواهد شد.

 

 

در دمای پایین و هوای سرد ، ماشین سخت استارت میخورد و روشن میشود.

اگر به لیبلی که روی باتری خودرو نصب شده توجه کرده باشید، گزینه ای وجود دارد که قدرت امپر باتری در هوای سرد را درج کرده و با حروف CCA  نمایش داده شده و مخفف Car Crank Amp میباشد. بدین معنی که در هوای سرد با توجه به پایین آمدن قدرت باتری ماشین شما ، باتری تا چه میزان توان برای استارت موتور اتومبیل دارد. هرچه این عدد بالاتر باشد ، توانایی باتری برای روشن کردن موتور اتومبیل بالاتر است. اگر شما مناسب با آب و هوای محل زندگی خود و همینطور نیاز الکتریکی خودروی خود ، باتری مناسب انتخاب کرده اید، سخت استارت خوردن باتری در سرمای زمستان ، نشانه ی خرابی باتری ست و نشانه ی آن که توانایی باتری شما برای راه اندازی موتور خودرو پایین آمده است.

 

اتومبیل شما ، در کوتاه مدت نیاز به باتری به باتری پیدا میکند.

اگر بعد از تنها چند روز ( کمتر از یک هفته ) از خاموش بودن اتومبیل می گذرد و برای روشن شدن نیاز به باتری به باتری پیدا میکند، نشانه ی این است که توانایی نگهداری شارژِ باتری شما کم شده و بعد چند روز باتری از شارژ خالی میشود. در این حالت مدت زمان نگهداری شارژ به مرور کمتر میشود و به نقطه ای میرسد که بلافاصله بعد از خاموش شدن، استارت نمیزند. شاید شما فکر میکنید که این زمان ، برای تعویض باتری زود باشد، اما مطمئن باشید در صورت تعویض آن ، خود را از ماندن در کنار خیابان و جاده نجات داده اید.

 

 

نظر جدید