10 نشانه برای تعویض باتری ماشین :

1399/11/19 در ساعت 12:00:00

اگر در هنگام استارت به ماشین صدای عجیب غریبی شنیدید و یا روشن شدن ماشین بیش از حد معمول طول کشید و باید گاز بیشتری به ماشین بدهید تا میل لنگ شروع به حرکت کند ، یکی از نشانه هایی است که باید باتری خود را چک کنید 

10 نشانه برای تعویض باتری ماشین :

10 نشانه  برای تعویض باتری ماشین :


دریک روز کاری ، زمانی که ممکن است شما برای انجام کاری عجله داشته باشید ، ماشین شما استارت نمی خورد و هیچ چیز بدتر از این نیست .به نظر میرسد علت استارت نخوردن ماشین ، خراب بودن باتری آن باشد و اولین فکری که شما با خود میکنید این است که چرا باتری خراب شده ؟ دیروز که سالم بود و ماشین استارت میخورد ...

در این مقاله به 10 علامت هشداردهنده که پیش از خرابی باتری می پردازیم:

  1. نور چراغ های خودرو کم میشود
  2. بوی تخم مرغ فاسد احساس میکنید
  3. اجزای برقی ماشین دچار اختلال میشوند 
  4. شیشه بالابرها عمل نمیکنند یا بد عمل میکنند
  5. موتور ماشین به کُندی روشن میشود
  6. سن باتری
  7. تورم در باتری 
  8. روشن شدن چراغ هشدار دینام
  9. دیدن رسوب در سرباتری ها 
  10. از کارافتادن قفل مرکزی یا دزدگیر ماشین

نور چراغ های خودرو کم میشود

اگر چراغ های خودروی خود را در شب روشن میکنید و میبینید که نور آن کم است و به روشنایی گذشته نیست ، بی اهمیت از آن نگذرید ویا آن را به کثیف بودن چراغ ها ربط ندهید.حتما باتری خود را بررسی کنید چون ممکن است صبح روز بعد در حالی که کار مهمی دارید ، ماشین استارت نخورد.

بوی تخم مرغ فاسد احساس میکنید

باتری ماشین شما ، به هیچ علتی نباید بوی بدی داشته باشد و رایحه ی بدی تولید کند. اگر احساس کردید بوی تخم مرغ فاسد تنفس میکنید ، باتری خودروی شما هر لحظه ممکن است خراب شود. بوی تخم مرغ فاسد به علت نشت گاز اسید باتری است . این مسئله علاوه براینکه نشانه ی خرابی باتری است ، میتواند با نشت اسید ، روی دیگر قسمت های ماشین اثر بگذارد

اجزای برقی ماشین دچار اختلال می شوند:

همان طور که میدانید باتری ماشین شما ، مانند مادربورد در کامپیوتر است و تمامی اجزای الکتریکی وسیله نقلیه شما را کنترل میکند.اگر سوار ماشین خود شدید متوجه شدید رادیو و پخش آن روشن نمیشود ، صندلی های برقی کار نمیکند ، بخاری یا کولر ماشین دچار اختلال شده ، حتما باتری خود را چک کنید .


شیشه بالابرها عمل نمیکنند:

در اغلب مواقع که شیشه بالابرها کار نمیکنند و یا سرعت بالا و پایین رفتن آنها کم شده باشد ، ما آن را به حساب مشکل در موتورِ بالابر میگذاریم و یا احتمالا فکر میکنیم یک فیوزی از آن دچار مشکل شده و باید تعویض شود . قبل از تعویض آن ، از سالم بودن باتری خود مطمئن شوید.


موتور ماشین به کندی روشن میشود:

اگر در هنگام استارت به ماشین صدای عجیب غریبی شنیدید و یا روشن شدن ماشین بیش از حد معمول طول کشید و باید گاز بیشتری به ماشین بدهید تا میل لنگ شروع به حرکت کند ، یکی از نشانه هایی است که باید باتری خود را چک کنید 


سن باتری :

اگر بیش از 2 سال ، صاحب ماشین هستید و هنوز باتری خود را عوض نکرده اید و در هنگام استارت زدن ، احساس میکنید مثل گذشته استارت نمیخورد ، زمان تعویض باتری خودروی شماست .قاعده کلی آن است که عموما طول عمر باتری ها 2 سال است . اگر از سن باتری خود مطمئن نیستید ، میتوانید به باتری نگاهی بیندازید و با مقداری دقت از سال تولید آن و یا زمان تعویض آن باخبر شوید .


تورم در باتری :

تورم در باتری نه تنها یک نشانه اصلی از خرابی باتری است بلکه میتواند خطرناک هم باشد.اگر باتری خود را نگاه کردید و متوجه تورم در آن شدید ، در اولین فرصت آن را عوض کنید . باتری به علت گرمای زیاد و شارژ بالای دینام متورم میشود. 


روشن شدن چراغ هشدار دینام:

چراغ هشدار دینام میتواند به دو علت روشن شود. علت اول آنکه میتواند باتری شما سالم باشد ، اما دینام نیاز به سرویس داشته باشد . علت دوم آن ، خرابی باتری است. زمانی که باتری ماشین خراب باشد، دینام در شارژ آن دچار مشکل میشود . به همین علت چراغ هشدار دینام روشن میشود.قبل از بازکردن و سرویس دینام خود ، از سالم بودن باتری مطمئن شوید.

دیدن رسوب در سرباتری ها :

یکی از نشانه های پایان عمر یک باتری ، سولفاته کردن در قطب های آن میباشد. هر گاه در سرباتری ها سولفاته زیاد و رسوب دیدید ، بدانید که باتری به انتهای عمر خودش نزدیک شده و باید تعویض گردد.


از کار افتادن قفل مرکزی و دزدگیر ماشین:

اگر در ابتدای روز قفل ماشین خود را میزنید و عمل نمیکند ، به اولین چیزی که شک میکنید ، باتری ماشین باشد. اگر باتری شما ضعیف شده باشد و یا به کلی از کار افتاده باشد ، حتی ممکن است باعث شود ماشین حتی با کلید هم باز نشود و برای باز کردن آن نیاز به قفل ساز داشته باشید. پس تا قبل از رسیدن به چنین مرحله ، حتما باتری ماشین خود را عوض کنید.



چیزی به اندازه یک خرابی ساده باتری نمیتواند شما را در جاده دچار مشکل کند. با چک کردن و نگهداری از باتری خود قبل از اینکه خراب شود ، خود را از یک مشکل بزرگ در وسط  راهها نجات دهید . حتما همراه خود کابل باتری به باتری با کیفیت مناسب همراه داشته باشید و در نهایت اگر هرکدام از این نشانه ها را در باتری دیدید، بدون درنگ آن را تعویض کنید .

نظر جدید